Saturday, August 27, 2011

සලායතන පච්චයා ඵස්සෝ .... පටිච්ච සමුප්පාදය 6

සලායතන පච්චයා ඵස්සෝ .... පටිච්ච සමුප්පාදය 6

අර්හත් වූ මාගේ සම්මා සම්බුදු රජාණන් වහන්සේට නමස්කාර වේවා !

“….තත්ථ කතමෝ සලායතන පච්චයා ඵස්සෝ?  චක්ඛු සම් ඵස්සෝ, සෝත සම් ඵස්සෝ, ඝාණ සම් ඵස්සෝ, ජිව්හා සම් ඵස්සෝ, කාය සම් ඵස්සෝ, මනෝ සම් ඵස්සෝ, අයං වුච්චති සලායතන පච්චයා ඵස්සෝ….”
ආයතන හය නිසා පහලවන්නා වූ 'ඵස්සයෝ' හෙවත් ස්පර්ශයෝ වීභංග ප්‍රකරණයේ දැක්වෙන්නේ එසේය.  ඇත්ත වශයෙන් ආයතන හයක් දක්වන ලද නමුත් ආයතන දොලහක් ඇත.  (රේරුකානේ චන්ද විමල නා හිමි ).  චක්ඛාදී ආයතන හයට ආධ්‍යාත්මික ආයතනයෝ යයි කියනු ලැබේ.  නිදානවගග සංයුත්තයෙහි'...චක්ඛුංච පටිච්ච රූපේච උප්පජති චක්ඛු විඤ්ඤාණං තිණ්ණං සඞඝති ඵස්සෝ...' යනුවෙන් සඳහන් වෙයි. ඇසත් රූපයත් නිසා චක්ෂු විඤ්ඤාණය උපදනේය.  ඇසත් රූපයත් චක්ඛු විඤ්ඤාණයත් නිසා ඵස්ස ඇති වන්නේය යනු එහි තේරුමයි.   තවද, රූපායතනය, සද්දායතනය, ගන්ධායතනය, රසායතනය, පොට්ඨබ්බායතනය, ධම්මායතනය වශයෙන් ගැනෙන ආයතන හයක්ද වෙයි.  ඒවාට බාහිරායතන යයි කියනු ලැබේ.  ස්පර්ශය හෙවත් ඵස්ස ඇති වන්නේ මේ ආධ්‍යාත්මික හා බාහිර ආයතනයන්ගේ සංයෝගයෙනි.   යම් කිසිවෙකුට කෲර අන්දමින් සලකනු දකිනු කාහට වුවද ඒ ගැන ශෝකයක් ඇතිවනු නොඅනුමානය.  තිරිසන් සතෙකුට වුවද  සිදු වන්නා වූ කෲරත්වයක් දුටුව හොත් ඒ සතා ගැන උපදින්නේ අනුකම්පාවකි.  ඒ අනුකම්පාව උපදින්නේ ඒ 'දැකීම හා ඇති වුන විඤ්ඤාණය නිසාය.  විඤ්ඤාණයක් නොමැති නම් ඒ දර්ශනය දුටුවත්, ඒ පිලිබඳව හැඟීමක් නොඋපදියි.  සංවේදී චිත්‍රපටියක් නරඹන විට හෝ පොතක් කියවන විට ඒ නරඹන දෙය හෝ කියවන පොත අසත්‍ය වුවත් විඤ්ඤාණය හේතු කොට ගෙන දෑසට කඳුලු උනන බව ඔබ අත් දැකීමෙන් දන්නවා ඇත.  සමහර අවස්ථාවල විඤ්ඤණය නිසා තද කෝපයක්, හෝ රාගයක් වුවද ඇති විය හැක.  උදාහරණ බොහෝ ගනණක් බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ ඇත.   

මුදුලක්ඛන ජාතකයේ අප මහා බෝසතුන් මහා බල ඇති තවුසෙක් විය.  එතුමා දිවා  භෝජනය ගැනීම සඳහා රජ වාසලට සෘද්ධි බලයෙන් අහසින් ගමන් කලේය.   හදිසියේ පැමිණි තවුසා දුටු රජ බිසොව නැගී සිටින විට ඇය ඇඳ සිටි සලුව බිමට වැටී ඇයගේ අඩක් නග්න වූ ශරීරය තවුසා ගේ නෙත ගැටින.  ඒ සමගම සැඟවී තිබුනු රාගයද ඇවිස්සින.  එතුමාට කිසිම ආහාරයක රුචි බවක් දැනුනේ නැත.  සෘද්ධි බලයද පහව ගියේය.  පයින්ම අසපුවට පැමිණි තවුසා රාගයෙන් මත් වී අසනීප ව හොත්තේය.  ටික දිනකින් මෙය දැනගත් රජතුමා සිය බිසොව තවුසාට පැවරීය.  ඒ තවුසා යලිත් පියවි තත්වයට පැමිනිය යුතුය යන අපේක්ෂාවෙනි.  බිසොවටද තවුසාට උදව් කරන ලෙසට ඔවදන් දුන්නේය.  මාලිගයේ දොරකඩින් නික්මුනු පසුව බිසොව තවුසා බොහෝ වරක් රජ තුමා ගෙන් නොයෙක් නොයෙක් දේ ඉල්ලා  (ගෙයක්, ගොවිතැන් උපකරන ආදී ) යැවීය.  මෙසේ කිහිප වරක් මාලිගාවට ගිය පසු තවුසාද විඩාපත් විය.  නමුත් ඔහුගේ රාග ගින්න තවමත් ඇවිලෙමින් තිබේ.  විඩා සංසිඳුවා ගැනීමට තවුසා හිඳගත්තේය.  එවිට බිසොව තවුසාගෙ රැවුලෙන් අල්ලා ඇද 'තාපස තුමානෙනි, ඔබ සිල් රකින්නා වූ තවුසෙක් නොවේදැයි...' අසත්ම රාග ගින්න ද නිවී ගියේය.  තවුසා වහාම බිසොව රජ තුමාට භාර දී හිමාල වනයට ගොස් යලිත් තපස් රැක නැති වූ සෘද්ධි බලය ලබා ගත්තේය.   මේ 'දැකීම' සමග උපදින්නා වූ විඤ්ඤාණයේ ප්‍රතිඵලයකි. 
පුණ්‍ය කර්ම හා පාප කර්මද උපදින්නේ මේ විඤ්ඤාණය හේතුවෙනි. 

ශ්‍රී ලංකාවේ වැඩ විසූ  ජර්මන් ජාතික අති පූජ්‍ය ඥාණාතිලෝක ස්වාමීන් වහන්සේගේ බුද්ධ වචනය (Word of Buddha) යන ග්‍රන්ථයේ මෙසේ සඳහන් වෙයි.  ".... විඤ්ඤාණය යනු කුමක්ද? විඤ්ඤාණය කොටස් හයක් වශයෙන් පවතියි.  දැකීම පිලිබඳ විඤ්ඤාණය, ඇසීම පිලිබඳ විඤ්ඤාණය, ගඳ සුවඳ පිලිබඳ විඤ්ඤාණය, රස පිලිබඳ විඤ්ඤාණය, කය පිලිබඳ විඤ්ඤාණය සහ සිත පිලිබඳ විඤ්ඤාණය යනු මේ හයයි.  යම් කෙනෙකුගේ ඇස සාමාන්‍ය අන්දමට තිබේනම්, දැකීමට රූපයක් නොමැති නම් දැකීමක් සිදු නොවේ.  එසේම ඇසත්, රූපයත් ඇත්නම්, නමුත් විඤ්ඤාණය නොමැති නම් දැකීමක් සිදු නොවනු ඇත.  ඇසත්, රූපයත්, චක්ඛු විඤ්ඤාණයත් යන මේ තුනම සංයෝග වීමෙන් දැකීම සිදු වේ.  අනෙක් කොටස්ද එසේමය.    මේ අනුව ඇසත් රූපයත් සමග ඇති වන විඤ්ඤාණයට චක්ඛු විඤ්ඤාණය යයි කියනු ලැබේ.  ඒ අන්දමට සෝත විඤ්ඤාණය, ඝාණ විඤ්ඤාණය, ජිව්හා විඤ්ඤාණය, කාය විඤ්ඤාණය සහ මනෝ විඤ්ඤාණය වශයෙන් විඤ්ඤාණය නම් වී ඇත. 

සාමාන්‍යයෙන් 'බුරුම ක්‍රමය' යයි සම්ම්මත වුන සතිපට්ඨාන භාවනා ක්‍රමයක් ඇත.  (Ref: මහනුවර පල්ලෙකැලේ භාවනා අසපුවෙහි වැඩ විසූ අති පූජ්‍ය ජර්මන් ජාතික ඥානපොනීක හිමි Four Foundations of Mindfullness -  සහ රේරුකානේ චන්ද විමල හිමි -සතිපට්ඨාන භාවනා ක්‍රම ) මේ භාවනා ක්‍රමය 'බුරුම ක්‍රමය' වශයෙන් ප්‍රචලිත වුවද, බුදු රජාණන් වහන්සේ විසින් උගන්වන ලද භාවනා ක්‍රමයකි.  2500 සම්බුද්ධ ජයන්තියට පෙර  ලංකාවට සැපත් වූ මහාසි සයදෝව් ස්වාමීන් වහන්සේ මේ ක්‍රමය ලංකාවට හඳුන්වා දුන්නා පමණක් නොව භාවනා මධ්‍යස්ථාන පිහිටුවීමට පවා උදව් දීමට ඉදිරිපත් වූයේ බුද්ධාගමේ ප්‍රගතිය වෙනුවෙන්ය.   1950 දශකයේදී සමහර ශ්‍රී ලංකාවේ ස්වාමීන් වහන්සේලා මේ ක්‍රමය මහාසි සයදෝව් හිමියන්ගේ ක්‍රමයකැයි වරදවා තේරුම් ගෙන එයට විරුද්ධව හඬ නැගූහ.  නමුත් මේ ක්‍රමයෙන් දස දහස් ගනන් පින්වත්හු මෑත කාලයේ  ප්‍රතිඵල ලබා ඇත.  ඒ භාවනා ක්‍රමයේ සාරාංශය මෙසේය. “…. ප්‍රථමයෙන් වායෝ ධාතුවේ චලනය උදරයේ පිම්බීමෙන් හා හැකිලීමෙන් අවධාරනය කෙරේ.  ඒ සමග ඇති වන්නා වූ  අනෙක් සංඥාවන්, විඤ්ඤාණය ඉපදීමට පෙර, ඒ ඒ ඉන්ද්‍රියයන්හිදීම හඳුනාගෙන එය පිලිකෙව් කිරීම මේ භාවනා ක්‍රමය මගින් අත් දැකිය හැක.  ඒ අනුව උපදින්නා වූ ඥාණ තමන්ගේම අත්දැකීම් වන්නේය. (සම්මාසණ, නාමරූප- පරිච්චේද ඥාණ වශයෙන්) මිය ගිය පසුවද අමතක නොවන්නේය.  ඊළඟ භවයේදී යලිත් සිහිගැන්වෙන්නේය.  උදාහරණයක් වශයෙන් භාවනා කරන යෝගියා හට යම් කිසි සිත ඇදගන්නා සුලු දසුනක් දුටුවොත් ඒ පිලිබඳ සිත නොයවා "දකිමි, "දකිමි වශයෙන් සිතෙහි පමණක්  සඳහන් කොට,   සිත ඒ පසු පස නොයවා ඒ දසුන නොසලකා හැරිය යුතුය.  බුදු රජාණන් වහන්සේගේ ඉගැන්වීමද මෙසේම "දොරකඩ ලඟදීම ඒ විඤ්ඤාණය අත් හැරිය යුතු බවය."  පුහුණු වූ පසු ජීවිතය ඉතා සැහැල්ලු වේ.  මේ ජීවිතයේදීම ධර්මය අවබෝධ කර ගත හැක. (ඕපනයිකෝ). 

 ඊලඟ කොටස ලඟදීම...........


Thursday, August 25, 2011

නාම රූප පච්චයා සලායතනං ... පටිච්ච සමුප්පාදය 5


නාම රූප පච්චයා සලායතනං ... පටිච්ච සමුප්පාදය 5

අර්හත් වූ මාගේ සම්මා සම්බුදු රජාණන් වහන්සේට නමස්කාර වේවා !

විභංග ප්‍රකරණයේ මෙසේ සඳහන් වෙයි.  ".. තත්ථ කතමං නාමරූප පච්චයා සලායතනං ? චක්ඛායතනං, සෝතායතනං, ඝාණායතනං, ජිව්හායතනං, කායායතනං, මනායතනං, ඉදං වුච්චති නාම රූප පච්චයා සලායතනං..."

එහි තේරුම මෙසේය. "... චක්ඛායතනය, සෝතායතනය, ඝාණායතනය, ජිව්හායතනය, කායායතනය, සහ මනායතනය යන් මේ හය නාමරූප නිසා හට ගන්නා ආයතන වේ.."     වෙනත් අන්දමකට මේ ගැඹුරු දහම ප්‍රකාශ කරන්නේ නම්,  සිතත්, භෞතික ද්‍රව්‍යත් (Mind and matter ) නිසා ආයතන හය උපදියි.  (පූජ්ය මහාසි සයදෝව් හිමිපාණෝ - dependant origination page 60) මෙතැන සිත කියන්නේ වේදනා, සංඥා, සහ සිතිවිලි වශයෙන් දත යුතුය.  රූප ලෝකයේ ජීවින් ආයතන හය මගින් දැකීම, ඇසීම ආදී  වූ  එක් එක් විඤ්ඤාණය උපදවා ගනිති.  මේ ආයතනයෝ කියන්නා වූ දේවල් ඒ ආයතන වලට දැනෙන්නාවූ සංඥා හේතුවෙන් චිත්ත-චෛතසිකයෝ ඇති කොට  ගෙන සසර දික් කරති.  නාම රූපයන් හේතු කොට ගෙන කාම ලෝකයෙහි ආයතන සයම පහල වෙයි.  නාමරූප නැත්තේ නම් ඒ ආයතතන වලද පහල වීමක් නොමැත්තේය.  චක්ඛු විඤ්ඤාණය තනිවම නොඋපදියි.  ඒ සඳහා තවත් දෑ අවශ්‍යය.  පූර්ව කල්පනයක් ලෙසට මනසිකාරයද, දකින වස්තුව උදෙසා ඵස්ස හෙවත් ස්පර්ශයද ඒ දෙස බලා සිටීමේ චේතනාවද ( volition ) අවශ්‍යය.  මේ නිසා, වෙනත් වෙනත් ධර්මතාවයන්ගේ ඇතිබව "සහජාත පච්චයා වශයෙන් හඳුන්වනු ලැබේ.  මිනිස්සු හතර දෙනෙක් විසින් එසවිය යුතු විශාල වස්තුවක් එක මිනිසෙකු විසින් එසවිය නොහැකි සේ මේ බව තේරුම් ගත යුතුය.   

සාමාන්‍යයෙන් මෙය වටහා ගැනීම් තරමක් දුෂ්කරය.  උත්පෝත්පාදනය වන අන්දමට, අණ්ඩජය, ජලාබුජය, යන දෙකොටසට ප්‍රතිසන්ධිය සමගින්, කායායතනය සහ මනායතනය යන ආයතන දෙක පහල වේ.  ප්‍රතිසන්ධිය සමග පහල වූ මේ කුඩා රූප පිණ්ඩය, ක්‍රමයෙන් වැඩෙන්නට පටන් ගනී.  ඒ රූප පිණ්ඩය වැඩෙන්නා සේම ඇස්, කන් , නාසා දිව යන මේ අවයවයෝ පහල වෙති.  ඒ අවයව පහල වීමත් සමගම ඒ ඒ අවයව වලට අනුරූප වන පරිදි ආයතනද පහල වෙයි.  රූපය නොමැති නම් මේ ආයතන වලට පහල වීමට විධියක්ද නැත.  එමනිසා ආයතන වල ඇති වීමට හේතුව රූපයම වන්නේය.  ඉතා කුඩා කොස් ගැටයක් කපා පරීක්ෂා කොට බැලුව හොත් එහි ඇට හෝ මදුලු වෙන් වශයෙන් දකින්නට නොලැබෙයි.  ගෙඩිය වැඩෙන කල්හි කොස් ඇට, කොස් මදුලු වශයෙන් වැඩෙන බව පැහැදිලිවම දත හැක.  එසේම කුඩා ඇට්ටිගෙඩියක කටුවය, පොල් මදය කියා දෙයක් දැකිය නොහැක.  කල් යාමේදී පොල් ගෙඩිය වැඩෙනු සමගම කටුව , පොල් මදය වශයෙන් බෙදී වෙන් වෙන් වශයෙන් හඳුනා ගත හැක.  සංසේදජ, ඕපපාතික සත්වයින්ට උත්පත්තිය සමග සියලුම ආයතනයෝ පහල වෙති.  ඉන්පසු නාමරූපයන් නිසා ඒවා ජීවත් වන කාලය මුලුල්ලෙහි නැවත නැවත පහල වෙයි. 

මේ ආයතන හයට හේතු, භාව  වශයෙන් පවසන්නේ නම් ඒ චෛතසිකයෝ පනස්දෙක වන්නේය.  චිත්ත චෛතසික දෙකෙන් සිත ප්‍රධාන තැනක් ගනියි.  නමුත් චෛතසික ධර්මයක්, අධික වේගයෙන්, අධික වීර්යයෙන්, අධික උත්සන්නත්වයෙන් උපන් කල්හි, ඒ චෛතසිකය නිසා ලක්ෂ කෝටි ගනන් සිත් උපදියි.  සත්වයින්ට හමුවන්නා වූ යම් අරමුණු නිසාද, සිදුවන්නාවූ ඇතැම් කරුණු නිසාද, සමහර විට අධික ඊර්ෂ්‍යාවෙන් යුක්තව බලවත් ලෝභයද උපදී. ද්වේශයද, මානයද, මෛත්‍රීයද, කරුණාවද, ශ්‍රද්ධාවද, ප්‍රඥාවද, ප්‍රීතියද උපදී.   තවත් චෛතසිකයෝද උපදී.  රාගය යනු ලෝභ චෛතසිකයේ ප්‍රභේදයකි.    ගෙයක් තුල වෙසෙන්නවුන් ගෙයින් පිටතට යාම් ඊම් කරන්නා වූද, පිටත සිටින්නවුන් ගෙතුලට යාම් ඊම් කරන්නා වූද ස්ථානයට අපි ද්වාරයයි කියමු.  ශරීරයද, ද්වාර සයක් ඇති ගෙයක් හා සමානය. හරීරය සැරසී තිබෙන්නේ මේ ද්වාර හයෙනි.   චක්ඛු, ශ්‍රෝත ආදී පිටත ඇති අරමුණු ඒ ගෙතුලට ගැනීමට උපකාර වන නිසා ඒ ආයතනවලට ද්වාරයයි කියනු ලැබේ.    එසේම ශරීරය වටිනා කමක් ඇති, ඇලුම් කල යුතු දෙයක් වී තිබෙන්නේද මේ ආයතන-ද්වාර නිසා සිතට උපදින්නා වූ සිතිවිලි (සංඛාරා ) නිසාය.  ආයතන-ද්වාර නැති කල්හි ශරීරය ක්‍රියා විරහිත වන්නේය.  මේ ආයතන එකිනෙකට සම්බන්ධයක් නොමැති වෙන් වෙන් වශයෙන් උපදින්නා වූ ධර්ම කොටස් වශයෙන් තේරුම් ගත යුතුය.  එසේ තේරුම් නොගත හොත් සිදු වන්නේ ඉමහත් වූ මුලාවකි. 

 සතර මහා භූතයන්ගෙන් උත්පාදනය වූ මේ ශරීරය තුල ආයතන හටගනියි.  ඒ ශරීරයත්, ආයතන හයත් එකක් හැටියට සලකා වැරදි දෘෂ්ටියකට, 'මමය',’ මාගේය’,’ මා සතුය’, වශයෙන් සක්කා දිට්ඨිය ඇතිකර ගැනීමෙන් නිවනට යා නොහැකිව  සත්වයා සසර පුරා සැරිසරයි.  බොහෝ දෙනෙකුට මේ බව පොත පතින් උගත හැකිය.  නමුත් අවබෝධයෙන් දකින තුරු එය පැහැදිලිව නොවැටහෙයි. 

චක්ඛායතනය නිසා 'මම දකිමියි' යන සක්කාය (සත්කාය ) දෘෂ්ටිය ඇතිවේ.

සෝතායතනය නිසා මම අසමිය යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ.

ඝාණායතනය නිසා මම ආඝ්‍රාණය කරමියයි යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ

ජිව්හායතනය නිසා මම රස විඳිමි යයි යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ.

කායායතනය නිසා මම සුව දුක් විඳිමි යයි යන  සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ.

මනායතනය නිසා මම දනිමි යයි යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ. 

ආයතනයන් ආයතනයන් හැටියට දැකිය යුතුය.  එසේ නැතිනම් එය අපාය බීජයක් සහ සංසාර බීජයක් වන්නේය. පටිච්ච සමුප්පාදය දත යුත්තේ ඒ නිසාය.  

කෙසේ වුවද පටිච්ච සමුප්පාදය තේරුම් ගැනීම අපහසුය.  ආනන්ද තෙරුන් වහන්සේ සසර පුරා භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සමග සැරිසරා ලද තියුණු නුවන නිසා එක වරටම ඒ ගැඹුරු දහම වටහා ගත්තේය.  ඒ නිසා උන්වහන්සේ බුදු රජාණන් වහන්සේ හමුවේම පටිච්ච සමුප්පාදය තේරුම් ගැනීමට පහසු දහමකැයි ප්‍රකාශ කල සේක. එය එසේ නොවන බව බුදු රජාණන් වහන්සේ පෙරලා පිලිතුරු දුන් සේක. 

ආනන්ද තෙරුන් වහන්සේ පදුමුත්තර බුදුන් සමයයෙහී  බුදු රජාණන් වහන්සේගේ සහෝදරයෙක්ව, සුමන නමින් යුතු කුමාරයෙක්ව ඉපදුනි.  ඒ සමයේ ඒ කුමාරයා ප්‍රාදේශීය රාජ තනතුරක්ද හෙබවීය.  එක්තරා කැරැල්ලක් සාර්ථක ලෙස මැඩ පැවැත්වීම පිලිබඳව සුමන කුමාරයා  රාජ්‍ය ගෞරව ලැබීය. තමන්ට කැමති දෙයක් ඉල්ලීමට වරය ලද සුමන කුමරා ඉල්ලා සිටියේ වස් කාලය පුරා වට පදුමුත්තර බුදු රජාණන් වහන්සේට උපස්ථාන  කිරීමේ වරයයි.   පදුමුත්තර බුදු රජාණන් වහන්සේ සුමන කුමරුගේ අනාගතය දිවැසින් දැක, ඒ කුමරුගේ ඉල්ලීම ඉවසා වදාල සේක. සුමන කුමාරයා විශාල මාලිගා සාදවා බුදු රජාණන් වහ්න්සේටත් උන්වහන්සේගේ ශ්‍රාවක සංඝයා වහන්සේලාටත් පූජාකොට සිය බිසෝවරුන්ද කැඳවා, 'බුදු රජාණන් වහන්සේ කිසිම ලෞකික වස්තුවකට ප්‍රිය නොකරන්නාහ. උන්වහන්සේ අගය කරන්නේ ශීලය සහ අනෙක් කුසල් පමණකි.' යයි පවසා සිටි සේක.  මේ නයින් සුමන කුමාරයා දසසිල් සමාදන්ව ඒ තෙමස පුරා ශීලයෙහි පිහිටා සිටියේය.  

 බුදු රජාණන් වහන්සේගේ දෑගසව්වන් වූ කෝලිත (මුගලන්) සහ උපතිස්ස (සාරිපුත්ත ) යන යහලුවන් දෙදෙනා පවා සෝතාපන්න වීමට පෙර පටිච්ච සමුප්පාදය පිලිබඳව හරිහැටි නොදැන සිටියහ.  අස්සජි තෙරුන් දේශනා කල "යේ ධම්මා හේතුප්පභවා තේසම් හේතූම් තථාගතෝ ආහ - තේසංච යෝ නිරෝධෝ එවම් වාදී මහා සමනෝ... " මේ ගාථා ඛන්ඩයෙන් කියැවෙන්නේ සියලුම 'සංසිද්ධි', (සංස්කාරයෝ) වෙනත් සංස්කාර නිසා සිදු වෙන බවයි. ඒ යහලුවන් දෙදෙනාගේ පුණ්‍ය මහිමය නිසාම මේ ගාථා ඛණ්ඩය ශ්‍රවණය කිරීමෙන්ම සෝතාපන්න වූ බව බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ සඳහන්ය.    බුදු රජාණන් වහන්සේ මේ ගැඹුරු ධර්මය එක් එක් සත්වයාගේ ප්‍රඥා මහිමය දිවැසින් දැක ධර්මය දේශනා කරන සේක.  උපතිස්ස සහ කෝලිත යන මිතුරන් දෙදෙනා දීර්ඝ කාලීන සසර බැමි අනුව දහම තේරුම් ගන්නා බව උන්වහන්සේ දුටු සේක.   මේ ගාථා පිලිබඳව ලියැවී ඇති අටුවා වල සියලු සංස්කාරයෝ හේතූන් නිසා උපදින්නාහ, යන  ඛණ්ඩය දුක්ඛ සත්‍යය පිලිබඳව පැහැදිලි කරන බව පෙන්වයි.  'හේතූන්' වශයෙන් පෙන්වන්නේ සමුදය සත්‍යයයි.  එබැවින් මේ ගාථාවේ යමක ප්‍රතිමූර්තිය (epitomize)වන්නේ චතුරාර්ය සත්‍යයම බව පෙනෙයි.  බුදු රජාණන් වහන්සේ බුද්ධත්වයට පත්වන විට දඹදිව පුරා 'ආත්මය' පිලිබඳ විශ්වාසය ඉතා තදින් පැතිරී තිබුනි.  ආත්මය අමරණීය බවත්, එය දෙවියන් විසින් මවන ලද බවත් පිලිගත් සමයෙක ඊට විරුද්ධ මතයක් ඉදිරිපත් කිරීම භාරදූර කාර්යයකි. නුවණ මුහුකුරා ගිය ඇත්තන්ට එය අවබෝධ කිරීම අපහසු නොවීය.  හේතුඵල දහම, මැවුම් කාර වාදය අභිභවා නැග සිටියේය.    දඹදිව තලයම කසාවතින් බැබලුනු සමයයි ඒ.

Wednesday, August 24, 2011

නාම රූප පච්චයා සලායතනං ... පටිච්ච සමුප්පාදය 5


නාම රූප පච්චයා සලායතනං ... පටිච්ච සමුප්පාදය 5
අර්හත් වූ මාගේ සම්මා සම්බුදු රජාණන් වහන්සේට නමස්කාර වේවා !

විභංග ප්‍රකරණයේ මෙසේ සඳහන් වෙයි.  ".. තත්ථ කතමං නාමරූප පච්චයා සලායතනං ? චක්ඛායතනං, සෝතායතනං, ඝාණායතනං, ජිව්හායතනං, කායායතනං, මනායතනං, ඉදං වුච්චති නාම රූප පච්චයා සලායතනං..."
එහි තේරුම මෙසේය. "... චක්ඛායතනය, සෝතායතනය, ඝාණායතනය, ජිව්හායතනය, කායායතනය, සහ මනායතනය යන් මේ හය නාමරූප නිසා හට ගන්නා ආයතන වේ.."     වෙනත් අන්දමකට මේ ගැඹුරු දහම ප්‍රකාශ කරන්නේ නම්,  සිතත්, භෞතික ද්‍රව්‍යත් (Mind and matter ) නිසා ආයතන හය උපදියි.  (පූජ්ය මහාසි සයදෝව් හිමිපාණෝ - dependant origination page 60) මෙතැන සිත කියන්නේ වේදනා, සංඥා, සහ සිතිවිලි වශයෙන් දත යුතුය.  රූප ලෝකයේ ජීවින් ආයතන හය මගින් දැකීම, ඇසීම ආදී  වූ  එක් එක් විඤ්ඤාණය උපදවා ගනිති.  මේ ආයතනයෝ කියන්නා වූ දේවල් ඒ ආයතන වලට දැනෙන්නාවූ සංඥා හේතුවෙන් චිත්ත-චෛතසිකයෝ ඇති කොට  ගෙන සසර දික් කරති.  නාම රූපයන් හේතු කොට ගෙන කාම ලෝකයෙහි ආයතන සයම පහල වෙයි.  නාමරූප නැත්තේ නම් ඒ ආයතතන වලද පහල වීමක් නොමැත්තේය.  චක්ඛු විඤ්ඤාණය තනිවම නොඋපදියි.  ඒ සඳහා තවත් දෑ අවශ්‍යය.  පූර්ව කල්පනයක් ලෙසට මනසිකාරයද, දකින වස්තුව උදෙසා ඵස්ස හෙවත් ස්පර්ශයද ඒ දෙස බලා සිටීමේ චේතනාවද ( volition ) අවශ්‍යය.  මේ නිසා, වෙනත් වෙනත් ධර්මතාවයන්ගේ ඇතිබව "සහජාත පච්චයා වශයෙන් හඳුන්වනු ලැබේ.  මිනිස්සු හතර දෙනෙක් විසින් එසවිය යුතු විශාල වස්තුවක් එක මිනිසෙකු විසින් එසවිය නොහැකි සේ මේ බව තේරුම් ගත යුතුය.   

සාමාන්‍යයෙන් මෙය වටහා ගැනීම් තරමක් දුෂ්කරය.  උත්පෝත්පාදනය වන අන්දමට, අණ්ඩජය, ජලාබුජය, යන දෙකොටසට ප්‍රතිසන්ධිය සමගින්, කායායතනය සහ මනායතනය යන ආයතන දෙක පහල වේ.  ප්‍රතිසන්ධිය සමග පහල වූ මේ කුඩා රූප පිණ්ඩය, ක්‍රමයෙන් වැඩෙන්නට පටන් ගනී.  ඒ රූප පිණ්ඩය වැඩෙන්නා සේම ඇස්, කන් , නාසා දිව යන මේ අවයවයෝ පහල වෙති.  ඒ අවයව පහල වීමත් සමගම ඒ ඒ අවයව වලට අනුරූප වන පරිදි ආයතනද පහල වෙයි.  රූපය නොමැති නම් මේ ආයතන වලට පහල වීමට විධියක්ද නැත.  එමනිසා ආයතන වල ඇති වීමට හේතුව රූපයම වන්නේය.  ඉතා කුඩා කොස් ගැටයක් කපා පරීක්ෂා කොට බැලුව හොත් එහි ඇට හෝ මදුලු වෙන් වශයෙන් දකින්නට නොලැබෙයි.  ගෙඩිය වැඩෙන කල්හි කොස් ඇට, කොස් මදුලු වශයෙන් වැඩෙන බව පැහැදිලිවම දත හැක.  එසේම කුඩා ඇට්ටිගෙඩියක කටුවය, පොල් මදය කියා දෙයක් දැකිය නොහැක.  කල් යාමේදී පොල් ගෙඩිය වැඩෙනු සමගම කටුව , පොල් මදය වශයෙන් බෙදී වෙන් වෙන් වශයෙන් හඳුනා ගත හැක.  සංසේදජ, ඕපපාතික සත්වයින්ට උත්පත්තිය සමග සියලුම ආයතනයෝ පහල වෙති.  ඉන්පසු නාමරූපයන් නිසා ඒවා ජීවත් වන කාලය මුලුල්ලෙහි නැවත නැවත පහල වෙයි. 
මේ ආයතන හයට හේතු, භාව  වශයෙන් පවසන්නේ නම් ඒ චෛතසිකයෝ පනස්දෙක වන්නේය.  චිත්ත චෛතසික දෙකෙන් සිත ප්‍රධාන තැනක් ගනියි.  නමුත් චෛතසික ධර්මයක්, අධික වේගයෙන්, අධික වීර්යයෙන්, අධික උත්සන්නත්වයෙන් උපන් කල්හි, ඒ චෛතසිකය නිසා ලක්ෂ කෝටි ගනන් සිත් උපදියි.  සත්වයින්ට හමුවන්නා වූ යම් අරමුණු නිසාද, සිදුවන්නාවූ ඇතැම් කරුණු නිසාද, සමහර විට අධික ඊර්ෂ්‍යාවෙන් යුක්තව බලවත් ලෝභයද උපදී. ද්වේශයද, මානයද, මෛත්‍රීයද, කරුණාවද, ශ්‍රද්ධාවද, ප්‍රඥාවද, ප්‍රීතියද උපදී.   තවත් චෛතසිකයෝද උපදී.  රාගය යනු ලෝභ චෛතසිකයේ ප්‍රභේදයකි.    ගෙයක් තුල වෙසෙන්නවුන් ගෙයින් පිටතට යාම් ඊම් කරන්නා වූද, පිටත සිටින්නවුන් ගෙතුලට යාම් ඊම් කරන්නා වූද ස්ථානයට අපි ද්වාරයයි කියමු.  ශරීරයද, ද්වාර සයක් ඇති ගෙයක් හා සමානය. හරීරය සැරසී තිබෙන්නේ මේ ද්වාර හයෙනි.   චක්ඛු, ශ්‍රෝත ආදී පිටත ඇති අරමුණු ඒ ගෙතුලට ගැනීමට උපකාර වන නිසා ඒ ආයතනවලට ද්වාරයයි කියනු ලැබේ.    එසේම ශරීරය වටිනා කමක් ඇති, ඇලුම් කල යුතු දෙයක් වී තිබෙන්නේද මේ ආයතන-ද්වාර නිසා සිතට උපදින්නා වූ සිතිවිලි (සංඛාරා ) නිසාය.  ආයතන-ද්වාර නැති කල්හි ශරීරය ක්‍රියා විරහිත වන්නේය.  මේ ආයතන එකිනෙකට සම්බන්ධයක් නොමැති වෙන් වෙන් වශයෙන් උපදින්නා වූ ධර්ම කොටස් වශයෙන් තේරුම් ගත යුතුය.  එසේ තේරුම් නොගත හොත් සිදු වන්නේ ඉමහත් වූ මුලාවකි. 

 සතර මහා භූතයන්ගෙන් උත්පාදනය වූ මේ ශරීරය තුල ආයතන හටගනියි.  ඒ ශරීරයත්, ආයතන හයත් එකක් හැටියට සලකා වැරදි දෘෂ්ටියකට, 'මමය',’ මාගේය’,’ මා සතුය’, වශයෙන් සක්කා දිට්ඨිය ඇතිකර ගැනීමෙන් නිවනට යා නොහැකිව  සත්වයා සසර පුරා සැරිසරයි.  බොහෝ දෙනෙකුට මේ බව පොත පතින් උගත හැකිය.  නමුත් අවබෝධයෙන් දකින තුරු එය පැහැදිලිව නොවැටහෙයි. 
චක්ඛායතනය නිසා 'මම දකිමියි' යන සක්කාය (සත්කාය ) දෘෂ්ටිය ඇතිවේ.

සෝතායතනය නිසා මම අසමිය යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ.
ඝාණායතනය නිසා මම ආඝ්‍රාණය කරමියයි යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ

ජිව්හායතනය නිසා මම රස විඳිමි යයි යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ.
කායායතනය නිසා මම සුව දුක් විඳිමි යයි යන  සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ.

මනායතනය නිසා මම දනිමි යයි යන සක්කාය දෘෂ්ටිය ඇති වේ. 
ආයතනයන් ආයතනයන් හැටියට දැකිය යුතුය.  එසේ නැතිනම් එය අපාය බීජයක් සහ සංසාර බීජයක් වන්නේය. පටිච්ච සමුප්පාදය දත යුත්තේ ඒ නිසාය.  

කෙසේ වුවද පටිච්ච සමුප්පාදය තේරුම් ගැනීම අපහසුය.  ආනන්ද තෙරුන් වහන්සේ සසර පුරා භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සමග සැරිසරා ලද තියුණු නුවන නිසා එක වරටම ඒ ගැඹුරු දහම වටහා ගත්තේය.  ඒ නිසා උන්වහන්සේ බුදු රජාණන් වහන්සේ හමුවේම පටිච්ච සමුප්පාදය තේරුම් ගැනීමට පහසු දහමකැයි ප්‍රකාශ කල සේක. එය එසේ නොවන බව බුදු රජාණන් වහන්සේ පෙරලා පිලිතුරු දුන් සේක. 
ආනන්ද තෙරුන් වහන්සේ පදුමුත්තර බුදුන් සමයයෙහී  බුදු රජාණන් වහන්සේගේ සහෝදරයෙක්ව, සුමන නමින් යුතු කුමාරයෙක්ව ඉපදුනි.  ඒ සමයේ ඒ කුමාරයා ප්‍රාදේශීය රාජ තනතුරක්ද හෙබවීය.  එක්තරා කැරැල්ලක් සාර්ථක ලෙස මැඩ පැවැත්වීම පිලිබඳව සුමන කුමාරයා  රාජ්‍ය ගෞරව ලැබීය. තමන්ට කැමති දෙයක් ඉල්ලීමට වරය ලද සුමන කුමරා ඉල්ලා සිටියේ වස් කාලය පුරා වට පදුමුත්තර බුදු රජාණන් වහන්සේට උපස්ථාන  කිරීමේ වරයයි.   පදුමුත්තර බුදු රජාණන් වහන්සේ සුමන කුමරුගේ අනාගතය දිවැසින් දැක, ඒ කුමරුගේ ඉල්ලීම ඉවසා වදාල සේක. සුමන කුමාරයා විශාල මාලිගා සාදවා බුදු රජාණන් වහ්න්සේටත් උන්වහන්සේගේ ශ්‍රාවක සංඝයා වහන්සේලාටත් පූජාකොට සිය බිසෝවරුන්ද කැඳවා, 'බුදු රජාණන් වහන්සේ කිසිම ලෞකික වස්තුවකට ප්‍රිය නොකරන්නාහ. උන්වහන්සේ අගය කරන්නේ ශීලය සහ අනෙක් කුසල් පමණකි.' යයි පවසා සිටි සේක.  මේ නයින් සුමන කුමාරයා දසසිල් සමාදන්ව ඒ තෙමස පුරා ශීලයෙහි පිහිටා සිටියේය.  

 බුදු රජාණන් වහන්සේගේ දෑගසව්වන් වූ කෝලිත (මුගලන්) සහ උපතිස්ස (සාරිපුත්ත ) යන යහලුවන් දෙදෙනා පවා සෝතාපන්න වීමට පෙර පටිච්ච සමුප්පාදය පිලිබඳව හරිහැටි නොදැන සිටියහ.  අස්සජි තෙරුන් දේශනා කල "යේ ධම්මා හේතුප්පභවා තේසම් හේතූම් තථාගතෝ ආහ - තේසංච යෝ නිරෝධෝ එවම් වාදී මහා සමනෝ... " මේ ගාථා ඛන්ඩයෙන් කියැවෙන්නේ සියලුම 'සංසිද්ධි', (සංස්කාරයෝ) වෙනත් සංස්කාර නිසා සිදු වෙන බවයි. ඒ යහලුවන් දෙදෙනාගේ පුණ්‍ය මහිමය නිසාම මේ ගාථා ඛණ්ඩය ශ්‍රවණය කිරීමෙන්ම සෝතාපන්න වූ බව බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ සඳහන්ය.    බුදු රජාණන් වහන්සේ මේ ගැඹුරු ධර්මය එක් එක් සත්වයාගේ ප්‍රඥා මහිමය දිවැසින් දැක ධර්මය දේශනා කරන සේක.  උපතිස්ස සහ කෝලිත යන මිතුරන් දෙදෙනා දීර්ඝ කාලීන සසර බැමි අනුව දහම තේරුම් ගන්නා බව උන්වහන්සේ දුටු සේක.   මේ ගාථා පිලිබඳව ලියැවී ඇති අටුවා වල සියලු සංස්කාරයෝ හේතූන් නිසා උපදින්නාහ, යන  ඛණ්ඩය දුක්ඛ සත්‍යය පිලිබඳව පැහැදිලි කරන බව පෙන්වයි.  'හේතූන්' වශයෙන් පෙන්වන්නේ සමුදය සත්‍යයයි.  එබැවින් මේ ගාථාවේ යමක ප්‍රතිමූර්තිය (epitomize)වන්නේ චතුරාර්ය සත්‍යයම බව පෙනෙයි.  බුදු රජාණන් වහන්සේ බුද්ධත්වයට පත්වන විට දඹදිව පුරා 'ආත්මය' පිලිබඳ විශ්වාසය ඉතා තදින් පැතිරී තිබුනි.  ආත්මය අමරණීය බවත්, එය දෙවියන් විසින් මවන ලද බවත් පිලිගත් සමයෙක ඊට විරුද්ධ මතයක් ඉදිරිපත් කිරීම භාරදූර කාර්යයකි. නුවණ මුහුකුරා ගිය ඇත්තන්ට එය අවබෝධ කිරීම අපහසු නොවීය.  හේතුඵල දහම, මැවුම් කාර වාදය අභිභවා නැග සිටියේය.    දඹදිව තලයම කසාවතින් බැබලුනු සමයයි ඒ.