Wednesday, January 14, 2009

මාර්ග, ඵල සහ නිවණ ඉතිහාසගත සිදුවීම් පමණක් නොවේ !!! 6

(භූරිදත්ත හිමි සහ බුදු හිමි හමුවක් ගැන ප්‍රශ්නයක් පැන නැගී ඇත. වෙනත් සටහන් වල දේවල් හා සැසඳෙන්නේ නැති බවට මට ප්‍රතිචාර පවා ලැබී ඇත. මම මෙහි ලියන්නේ පොතක පරිවර්තනය පමණක් බව කරුණාවෙන් සලකන්න. මේ පොත ඇති භවතුන් කරුණාකර " The Most Exalted Appreciation " පරිච්ඡේදය (238 පිටුව) කියවන්න. ඒ පරිච්ඡේදයේ පරිවර්තනය ලියන්නට සිතුන නමුත් එයින් පොතේ ලියැවීම අවුල් වන නිසා පසුවට මේ පරිච්ඡේදය පරිවර්තනය කරන්නෙමි.) සාරිකා ගුහාවෙන් පිටත් වූ භූරිදත්ත හිමි, බුරුමයටත්, ඉන් පසු ලාඕස් දේශයටත්, එහි ලුඇං ප්‍රබාං දේශයේ භාවනා යෝගීව ටික කලක් වැඩ සිටි සේක. උන්වහන්සේ මී කොං ගඟෙන් එතරව ලාඕස් කඳුකර ප්‍රදේශයේ වැඩ වසන කල්හි විශාල බෙංගාල කොටියෙක් උන්වහන්සේගේ වැඩසිටි ස්ථානයට පැමිණ සක්මන් භාවණාවේ යෙදෙන උන්වහන්සේ දෙස බොහෝ වේලා බලා බලා සිටි බව සඳහන් කර ඇත. ඒ කොටියා සන්සුන්ව උන්වහන්සේ දෙස බලා සිටියා මිස කිසිම උවදුරක් කිරීමට නොපැමිනි බව උගේ හැසිරීමෙන් පැහැදිලි විය. භූරිදත්ත හිමි, තම ශිෂ්‍යයින්ට ඉගැන්වූයේ වන සතුන්ට බිය නොවිය යුතු බවය. උන් දුට්ඨංග ශ්‍රමනයන්ගෙන් උන්ට උවදුරක් නැති බව විශ්වාස කරන බැවින් ඒ ශ්‍රමනයන් අවට නිදැල්ලේ හැසිරෙන බව පවසන්නේය. දඩයක්කාරයින් පවා දුට්ඨංග ශ්‍රමණයින් සිටින කැලෑවක දඩයම් කිරීමට ඉතාමත් බිය වූහ. ඔවුන්ගේ තුවක්කු ඔවුන් අතේදීම පුපුරා ඔවුන්ම මිය යන බවට විශ්වාසයක් එකල පැවතුනි. එක්තරා දේව සමූහයක් භූරිදත්ත හිමියන් හමුවට ආ කල්හි සිදු වූ සිද්ධියක් උන්වහන්සේ විස්තර සහිතව සඳහන් කොට ඇත. ඒ දේව සමූහයාගේ ප්‍රධානියා භූරිදත්ත හිමි අමතා "... ඔබවහන්සේ මෙහි වැඩ සිටීම මේ දේව සභාවේ දෙවියන්ට ඉමහත් ප්‍රීතියක් ගෙන දෙන්නේය. ඔබේ කරුණාභරිත ආලෝකය දෙව් ලොවත් මේ ලොවත් පුරා විදී ඇත. ඒ ආලෝකය විස්තර කිරීමට නොහැක. ඒ මගින් ඔබ වහන්සේ සිටිනා තැන අපි හඳුනා ගන්නෙමු. ඔබ වහන්සේ ධර්මය දේශනා කරන කල්හි ඒ ධර්මය, ශ්‍රමණයන් වහන්සේලාටත් අපිටත් හොඳාකාරවම ඇසෙන්නාහුය. නොඇසෙන්නේ මිය ගියවුන්ට පමණි. මෙතැන්හිදී මේ පොත රචනය කල ඥාණසම්පන්නෝ හිමි මෙසේ ප්‍රකාශයක් කොට ඇත. "... මේ සිද්ධියේ සත්‍යතාවය මට තහවුරු කල නොහැක. නමුත් මේ සිද්ධීන් මට වාර්තා කල හිමියන් ඉතා විශ්වාස දායක සත්‍යවාදී පුද්ගලයන්ය...." භූරිදත්ත හිමි ඒ දේව සභාවේ නායකයාගෙන් පෙරලා ප්‍රශ්නයක් ඇසූ සේක. "... මම කථාකරන දේවල් එසේ ඇසෙයි නම් මනුශ්‍යයින්ට නොඇසෙන්නේ මන්ද? ස්වාමීන් වහන්ස, මනුශ්‍යයින් දන්නා ශීලයක් කොයින්ද? ඔවුන් සෑම විටකම සිටින්නේ නපුරු කම් කරමිනි. ඇස, කන, නාසාදී දොරටු සයම හසුරවන්නේ ඔවුන්ගේම ආත්මාර්ථකාමී අදහස් සපුරා ගැනීම පිණිසය. ශීලාචාර බවක් ඔවුන්ට නොමැත. සදාචාරබවක් ඔවුන්ට නොමැත. ඔවුන් නිරයෙ දොරටුව ලඟ සිටිති. උපන් දා සිට ඔවුන් මිය යන තෙක්ම අකුසල කර්ම කරති. ඉතාම ස්වල්ප දෙනෙක් සදාචාරවත් හා සිල්වත් ලෙස ජීවත් වෙති. මනුශ්‍යයෝ බුද්ධ සාසනය භාරව කටයුතු කල යුතු බව සඳහන් කොට ඇත. නමුත් එවැන්නක් සිදු නොවේ. නරක මිනිසුන් දන්නේ නපුරු කම් පමණකි. ඔවුන්ට මනුශ්‍යයන්ය කීමට ඉතිරිව ඇත්තේ හුස්ම ගැනීම පමණකි. එය නතර වූ දාට ඔවුන්ගේ බරට වඩා බර වූ අකුසල් කඳක් සමග වෑලලී යනු ඇත. දෙවියන් මේ බව දන්නාහුය. නොදැන සිටින්නෝ නොවෙති. එය රහසක් නොවේ. මේ මිනිසුන් මිය යන විට මොවුන්ට ධර්මය දේශනා කිරීමට සංඝයා වහන්සේලා පමුනුවති. ජීවත්ව සිටියදී ධරමය නොඇසූ මොවුන්ට මිය යන විට ධර්මය ඇසෙයිද? මේ අධම මිනිසුන්ගේ ක්‍රියා කලාපයන් සමහර වන සතුන් පවා පිලිකුල් කරති. මරණය පෙනි පෙනී පවා මේ මිනිසුන් අකුසල්ම කරති. දෙවියන් වන අපි, මිනිසුන් අප ගැන දන්නවාට වඩා අපි මිනිසුන් ගැන දන්නෙමු. ස්වමීනි, ඔබ වහන්සේ මනුශ්‍ය, දේව, සුර, අසුර, නිරය අදී ලෝකවල් සත්වයින් ගැන හොඳට දන්නෙහිය. ඔබ වහන්සේට අපි ගරු කරන්නේ ඒ නිසාය. මේ දේව ප්‍රධානියා කථා කොට අවසන් වූ පසු භූරිදත්ත හිමි ඔහුගෙන් පෙරලා ප්‍රශ්නයක් ඇසූ සේක. "....දෙවියන්ට මිනිසුන් වගේ නොව, ඉතා ඈත දුර දැකීමටත්, ඈත දුර තිබෙන ශබ්ද ඇසීමටත් පිලිවන. මනුශ්‍ය ගුරුවරයෙක් වූ මට වඩා ඔබට මේ මනුශ්‍යයින්ට ඉගැන්විය හැකි නොවේද? ඒ නිසා ඔබට මනුශ්‍යයින්ට හොඳ, නරක පෙන්වා දීමට පුලුවන් නොවේදැයි..." ඇසූ සේක. ස්වාමීනි, ඔබ වහන්සේ විශේෂ උත්තමයෙකි. අපට වඩා ඔබ වහන්සේ දක්ෂය. මේ මනුශ්‍යයින්ට, ඔබවහන්සේ වෙනත් සත්ව කොට්ඨාශ ලොව සිටින බවත් ඒ සත්ව කොට්ඨශ නොයෙක් නොයෙක් ස්වරූප ගන්නා බවත් මේ මනුශ්‍යයින්ට උගන්වා ඇත. මනුශ්‍යයින් අප දුටු වහාම අවතාරයක් දුටු බව කියති. මහා බියක් දක්වති. තව කොටසක් ලඟදීම...

1 comment:

Dasun Sameera - දසුන් සමීර said...

සත්වන කොටස එනතෙක් බලා සිටිමි.